Mediaklimatet och framtiden

Dela NDT
 
  

Så har Nya Dalälvens Tidning startat, vi har fler artiklar på gång som vi inväntar, bland annat om kommunpolitiken. Men jag skulle vilja ta lite tid för att skriva om mediaklimatet. Medierna flyttar ut på internet, vilken tidning har idag inte en närvaro på nätet, NDT är till exempel en tidning som enbart finns på nätet, tillsammans med många andra idag. Vad har då hänt med papperstidningarna, jo, de har dragit ner, minskade journalister, redaktioner, sammanslagningar och så vidare. Folk läser inte lika mycket på papper längre, därför är det viktigt att dessa tidningar digitaliseras och säljer sina Plus-prenumerationer på nätet. Annars kommer framtiden ikapp och de kan inte längre drivas eller riskerar utvecklas till tomma skal, där vi kanske får en journalist sammanlagt för Gagnef-Leksand-Rättvik. Där man inte kan täcka alla händelser, där röster inte hinner komma till tals. För händer det mindre idag än år 1950? Mer människor lever idag än då, sen hände det nog mer på landsbygden men ändå händer ett och annat projekt även idag. Som vi riskerar aldrig få reda på för ingen finns där för att täcka dem, jag missar projekt i min egen by, har jag tur läser jag det på Facebook, ibland i ett reklamblad. Facebook är uppdelat i många vängrupper, olika by- och föreningssidor, ett inlägg nånstans når aldrig ut till alla. En annons i ett reklamblad kostar pengar och tar tid, det når förmodligen inte ut till ungdomarna heller.

Hur når en förening eller privatperson ut med sitt budskap där så många som möjligt får en chans att läsa det? Förr det i tiden var det kanske den stora läns- eller stadstidningen som varenda en läste, så är det inte längre. Vilka effekter får det på organisationen i dagens samhälle, för trots ökade kommunikationsmöjligheter tycks vi mer splittrade än någonsin, alla läser bara de Facebooksidor de vill läsa, färre och färre läser dagstidningen, alternativt en digital version som blir mindre personlig som inte utmanar att läsa det som inte är lokalt. Bläddrar jag igenom en tidning, kan jag läsa vad som händer i Älvdalen, det gör jag inte på samma tidnings nätutgåva. En papperstidning är ett flöde, från första till sista sida, en nättidning är som en godisaffär där du kan plocka och ta de godisar du tycker om och ignorera resten. På gott och ont som en nättidning ger, kan den splittra dina vyer ytterligare. Kanske har jag fel, kanske stämmer detta bara in på mig men tanken är kanske värd att tänka.

Hur ska vi främja kommunikationen i lokalsamhället, där tidningar skär ned, där media splittras och ingen enhetlig samsyn längre verkar finnas. Kanske måste vi kämpa mot våra impulser, våran bekvämlighet, utmana oss själva. Men vi i Nya Dalälvens Tidning finns här, har du ett evenemang på gång, vill du att en fråga ska tas upp och utredas eller hylla en vän eller anhörig, skicka oss ett mejl. Tidningen är inte vår huvudsakliga inkomst, den finansieras av donationer och eventuell reklam. Att skicka in artiklar och mejl är HELT kostnadsfritt, för att gynna det fria ordet. Vi tar inte betalt för det vi inte behöver.

Redaktörens Mejl: roberth.bjork@flodaonline.se (skicka allt hit)

Nu ha en riktig god jul och gott nytt år!

Lämna ett svar