
Du som läser detta är stark, du klarar av att höra detta. Vi människor vill väl för oss själva, vår familj, våra kollegor och vårt samhälle. Det finns tappra människor som ställer sig upp och säger det som behöver sägas. Då ställer sig många bakom denne, de flesta håller faktiskt med den. Men om denna person inte fanns men attityden fortfarande fanns, vad då? När alla vet vad man vill men ingen tar ledartröjan, alla kollar lite konstigt på varandra och ingen leder fast alla tycker att idén är bra. En stark person är stark, en svag person är svag men vad är tio svaga personer, jo tillsammans motsvarar dem minst sagt en stark person, de motsvarar ledaren dem söker. En massa behöver ingen ledare, de har redan sin egen styrka. En ledare utan flock är ingen, en flock utan ledare är fortfarande en naturkraft. Så när ni vill stå upp mot orättvisa, elakheter eller avskyvärt beteende. Att vänta på någon annans agerande är att låta det oönskade beteendet vinna, när man i själva verket redan har styrkan. Säger alla emot, då behövs ingen ledare, massan styr sig själv, den överrumplar det starka motståndet.
Står ni där sen och klagar eller klappar den som faktiskt stod upp på axeln medan ni själva inte vågar ställa er upp, varför? Desto fler som ställer sig upp, desto ofarligare är det för er, desto farligare blir det för det ni bekämpar. Styrka i antal, styrka i samarbete och gemenskap. Ställ dig upp, stå! Om du tror det, verkligen tror på det, ställ dig upp, låt ingen stå åt dig, du kan stå upp. Du kan hjälpa, hjälp den som hjälper dig. Tillsammans, så övervinner ni motståndet och får igenom den ni egentligen vill med mindre risk och var stolta över det. Ni har vunnit medan om ni bara suttit ner är resultatet endast ytterligare en av många dagars nederlag.