…kostnaden flera gånger mer än vad ligisterna ifråga själva tjänar.
Nu läser jag i Dalarnas Tidningar att ligister har saboterat trafikkamerorna in till Mockfjärd, i båda riktningar. Enligt en intervju som DT gjort med en projektledare på Trafikverket, kommer varje kamera kosta minst 20.000 kr att laga, då räknar de inte med själva arbetskostnaden, utan endast kamerareparationen. Sen att Trafikverket är en myndighet som bekostas av skatter, det vill säga samma pengar som försvinner från våra löner, så kommer 40.000 kr gått till att laga kameror, pengar som hade räckt till någons månadslön. Om jag tillåter mig vara lite fördomsfull, så är nog kostnaden flera gånger mer än vad ligisterna ifråga själva tjänar. En kostnad som vi vanliga skattebetalare nu tvingas stå för.
…tycka att det är orimligt att faktiskt hålla hastigheten här är uppseendeväckande.
Men varför finns dessa kameror nu då? Jo, det är inte för att trycka ned din frihet som bilist utan för att hålla hastigheten på en säker nivå. Med högre hastighet, ökar riskerna, du kommer inte kunna bromsa i tid, vare sig det är djur eller barn som plötsligt far över vägen. Den ena av dessa kameror är faktiskt i nära anslutning till Mockfjärdsskolan, att man skulle tycka att det är orimligt att faktiskt hålla hastigheten här är uppseendeväckande. Att hålla 60 är lättare än att ta tillbaka skada mot ett barn. Nån måtta får det faktiskt vara, vissa må ta för vana att köra över 100 mellan byarna men hastigheten får ni ändå minst hålla utanför våra skolor, annars kanske man ska åka buss istället. Att riskera människors liv är nämligen ingens rätt som bilist.