Viktigt: Skribenten Roberth Björk sitter även som talesperson för Dalälvens Demokratiska Parti (DDP) och kan därför gynnas av artikeln, dock håller sig NDT till bekräftad fakta och utomstående vittnesmål. Artikeln står oavsett skribent på stadig grund.

Kommunalrådet Fredrik Jarl (C) och regionstyrelsens ordförande Ulf Berg (M) dunkar samman armbågarna utanför kommunhuset och så fick folket stå åt sidan, det vill säga om de bryr sig. Om de inte gör det, så spelar det ingen roll vad våra politiker bestämmer åt oss, då är allt frid och fröjd. Hade vi som kommuninvånare haft en avvikande åsikt om att den nya vårdcentralen borde ligga bredvid Lindberghallen i Djurås, ja, då hade det varit lite kämpigt. Finns det en avvikande åsikt? Har kommunen, regionen frågat folket i Gagnefs kommun om de vill flytta vårdcentralen över älven bredvid ICA och systemet, eller har man som politiker bara tagit initiativet och klappat sig på axeln återigen. Om nu vore så att en flytt, ett bygge var gratis, så skulle det fortfarande kunna bli trångt och ont om parkering för existerande verksamhet där. Men det är ju inte gratis… 186 miljoner ska det nya äldreboendet i Mockfjärd kosta, hur mycket kostar inte en vårdcentral som förvisso regionen kommer hyra av kommunen men återigen, finns behovet? Är den gamla så dålig att en ny måste till och är detta effektivt spenderade pengar? Det är frågan, ingen är gjord av pengar, pengar måste prioriteras, behöver de läggas på att bygga en vårdcentral som redan finns, jag tror inte det. Och om det nu skulle behövas, ska inte då folket tillfrågas, var vill du ha din nästa vårdcentral, nu när vi ändå bygger nytt, nej, din åsikt duger inte, den ska byggas i Djurås, det har nu bestämts. Det bestämde en liten grupp av höga politiker och tjänstemän på region och kommun.
Så demokrati då, skribenten Roberth Björk driver ett direktdemokratiskt parti här i kommunen (Dalälvens Demokratiska Parti), såna här saker är inget annat än ett rött skynke för mig. Sverige har inte haft en direktdemokratisk tradition som land, det är ovanligt att folket själva får säga till om saker, hålla en omröstning och välja själva. Så att det få gått till så här är inget konstigt men vill man ha det så, jag vill inte ha det så. Man tillåts rösta på en politiker eller parti var fjärde år, hoppas att denna åstadkommer något vettigt, märk ordet hoppas för du kan inget göra under mandatperioden. Din politiker, ditt parti är inte tvingat att rösta enligt löften till dig, din politiker kan hoppa av, bli en politisk vilde eller byta parti, vem vet. Det är så det kan bli, men för den som gräver efter lösningar finner sällan att det bara finns ett sätt göra en sak på. Demokrati är något som funnits sedan antikens Grekland, i stadsstater under medeltiden, i olika primitiva samhällen och de nya republiker som etablerats i världen sedan 1700-talet. Antikens Grekland var en så kallad direktdemokrati, att var man (ej kvinna) av hög status fick direkt utan att bli representerad av någon annan avge sin röst i statens maskineri. Till och med lottades statschefen fram så att väldigt många medborgare fick någon gång under livet inneha det största ämbetet, det sattes ansvar och tillit till medborgaren. Lite tvärtemot Gagnefs kommun, än mindre att Fredrik Jarls uppdrag ska roteras mellan Kalle i Björbo och Eva i Gagnef var tredje månad men att de inte ens kan tillfrågas om vårdcentralens vara eller icke-vara.
Den representativa demokratin som uppstod som alternativ till den direkta demokratin, det var mer händigt, alla bybor behövde inte sitta ute på torget och besluta utan man valde ett par personer man litade på, som kunde föra ens vilja åt en. Eller förde de ens vilja åt en? Ibland, ibland inte, här kan sägas att i vissa demokratiska system kan en politiker avsättas om denne anses gå emot väljaren (dock ej i Sverige). Problemet med den representativa demokratin, särskilt om intresset för politiken hos vanligt folk försvinner är att en särskild klass av politiker bildas, människor som fostras in politiskt arbete, kan koderna, har kontakterna, pratar med varandra istället för med medborgaren. Medborgaren verkar ju inte intresserad men vi försöker inte nödvändigtvis involvera den heller. Utan vi tar besluten över deras huvuden för vi vet något som dem inte vet, vi har fått våra röster, vi har mandat att göra det intalar man sig själv. Vi höjer våra egna löner för vi tycker att vi gör ett sånt hårt arbete att besluta åt folket. Att enbart den som får betalt, som jobbar på kommunen har kompetensen att avgöra en sådan här fråga. Då pratar vi om expertstyre, teknokrati, att den kunnige styr, det är faktiskt något annat än demokrati. Folk kan göra dumma, icke-optimala beslut men det har de rätt till. Vill vi förbjuda dåliga folkliga beslut, så förbjuder vi i viss mån även demokratin. Men här gör vi inte det, här har inget förbjudits, vi har bara inte tillfrågat vad folket vill här. Vi tyckte inte att folket behövde tycka till om vad som kommer påverka deras sjukvård och förmodligen kommer kosta minst 150 miljoner kronor. Det ska inte komma som ett chockerande påstående, representativa politiker har alltid tagit beslut ovanför människors huvuden, frågan är snarare hur van man är på att vara fräck i att inte involvera folket som ändå är grundbulten i en demokrati.
I en direktdemokrati, skulle både du och jag behöva ta hänsyn till om en ny vårdcentral skulle byggas, hur mycket pengar som skulle satsas, det skulle gå till en omröstning, alla 8-9 tusen röstberättigade Gagnefsbor skulle tillfrågas, ja eller nej, att göra om och göra rätt. Istället dunkar Ulf och Fredrik samman armbågarna i ett pressfoto, ler för kameran med insikten att de räddat dig från att behöva ta ett beslut i egen regi, fast fortfarande med dina skattepengar. Vill vi inte bestämma, så är det inget fel i dagens system, vill vi göra det dock, ge då inte makt till de som bestämmer åt dig, som formulerar din åsikt åt dig. I antikens Grekland förväntades man att fatta sitt eget beslut, i Gagnef 2022 är det dock ur mode sedan länge.