Ledare: I jakten på brister

Dela NDT
 
  

Viktigt: Skribenten Roberth Björk sitter även som talesperson för Dalälvens Demokratiska Parti (DDP) och kan därför gynnas av artikeln, dock håller sig NDT till bekräftad fakta och utomstående vittnesmål. Artikeln står oavsett skribent på stadig grund.

Skribenten, Redaktör NDT och Talesperson (DDP). – Foto: Privat

Finns det brister i Gagnefs kommuns omsorg? Ja, svaret blir nog ja i vilken kommun man än undersöker. Så frågan är nog snarare, är Gagnefs kommun värre än snittet? Jag vet inte, tvivelaktiga omhändertaganden, konstiga anmälningar av yrkespersonal, undermåliga utredningar, personal som går före brukare. Det är förmodligen sånt som i viss mån finns överallt. Men det är ju inte acceptabelt för det, det är fortfarande kränkningar, barn och äldre med alla människor där emellan som får må dåligt för att systemet inte sköter sig. Jag har letat i IVO-anmälningar, i domstolsbeslut, arbetsmiljörapporter, pratat med vittnen, vet vad jag själv har sett. Det är inte roliga saker att gå igenom, tragiska familjesituationer, vårdskador, möjliga osanningar och allmänt slarv. Men jag känner ändå att det är nödvändigt arbete, att det ska leda till att våra sårbara ska få det bättre.

Nu är man blivande politiker också, medan de andra partierna pratar om ordning i skolan, höja hastigheten på vägarna, bygga fler lekplatser och få mer ekologisk mat på borden har man nystat i dessa trådar. Är Gagnefs kommun en kommun som är värdig att leva i? Får våra äldre, våra barn ett bra bemötande av socialtjänst, av omsorg och kommunal sjukvård? Ingen annan politiker verkar ställa den frågan, Karl Olov i Floda tvingas leva många månader utan dusch i hemmet, var är politikernas respons? Vart är deras ansvar? Ska vi mata han med mer ekologisk mat och hoppas på att problemet försvinner? Bygga fler cykelvägar så att vi kan ignorera att högt ansvariga tjänstemän mycket väl kan ha begått tjänstefel och drevar mot före detta anställda? Att som äldre tvingas lägga sig tidigt eller ligga alltför länge för att personalen prioriterar bort en, en stel arbetsstruktur som går ut över uppdraget. Vad gör politikerna mer än att nicka med tjänstemännen, varför för guds skull kunde man inte nämna att man var under pågående IVO-tillsyn?

Man undrar om man har blivit galen och bara ser brister i syne, kanske är det högre hastigheter på vägarna, mer mysluncher med företagare och fler regionala uppdrag med högre lön som behövs istället. Och fler lekplatser, det gör ont i hjärtat. Att se de brister vi har, som vi inte ska tala om, för denna tidning är inte trovärdig nog enligt vissa och ingen vill ta tag i det, ingen vill ta ansvaret. Vi ska hålla varandras händer och sjunga, och under ytan kommer IVO-anmälningar, överklaganden över en snål kommun utan hänsyn för människa och barn fortsätta komma in. Förresten en massa chefer slutade, värt att kommentera, nejdå aldrig. Om nu allt bra arbete görs bakom lykta dörrar, så framstår det inte för mig, och då egentligen inte till någon annan heller. Vi tar en chans att låta det fortgå, att sittande tjänstemän och politiker som bara håller sig på ytan ska ansvara för vår gemensamma välfärd i den här kommunen.

Lämna ett svar